با عضويت دركانال رسمي ايران آلارم در تلگرام از آخرين اخبار و سمينارها مطلع شويد ورود به کانال

Arrow up
Arrow down


راهنمای نورپردازی دوربین مدار بسته

حفاظت و امنیت, سیستم های حفاظتی, اخبار حفاظت, حفاظت

نورپردازی برای تصاویر دوربین های مداربسته شما، بسیار مهم است. پس چرا نور پردازی ضعیف در سیستم های دوربین مداربسته تا این حد امری عادی است؟
تصویر برداری سیستم دوربین مداربسته زمانی آغاز می شود که نور و یا اشعه مادون قرمز (IR) با سنسور دوربین برخورد کند. IR مثل همان نور است، اما طول موج بلندتر آن خارج از محدوده بینایی چشم ما است، بنابراین ما آن را نامرئی می خوانیم. با این حال، دوربین ها می توانند هر دو را مشاهده کنند. بیایید با موارد قابل مشاهده برای چشم بحث را آغاز کنیم.

درک طیف نور

رنگین کمان ها تمامی رنگ هایی که انسان می تواند مشاهده کند را نشان می دهند. در رنگین کمان رنگ های بنفش / آبی دارای طول موج های کوتاه در حدود 400 نانومتر می باشند، در طیف رنگین کمان بیشترین طول موج را رنگ قرمز با طول موج 700 نانو متر دارد.
ما به نور سبز بیشترین حساسیت را داریم. نمودار استاندارد آن نیز منحنی فتوپیک است.
این نورها به نور سنج (برای اندازه گیری لوکس) داده شدند بنابراین وقتی ما محیط را برای چشم انسان طراحی می کنیم ارقام معنی دار می شوند.
به عنوان مثال، برای روزهای آفتابی میزان نور در محیط آزاد 30000 لوکس، و در یک اداره 500 لوکس می باشد، و برای حالت سایه روشن در خیابان 5 لوکس نور موجود است.
در ضمن، به دلیل آن که اشعه مادون قرمز فراتر از دید انسان است، لوکس سنج بنابر تعریف، به طور کامل نسبت به آن غیر حساس است. آگاه باشید که فروشندگان دوربین مداربسته "لوکس صفر" ممکن است قابلیت هایی بیشتر از یک دوربین ساده حساس به مادون قرمز ارائه ندهند.
حسگرهای دوربین ها به طیف وسیع تری از طول موج ها نسبت به چشم ما واکنش نشان می دهند. بیشترین حساسیت در ناحیه مادون قرمز است.
با این حال، برای ویدئوهای رنگی واقعی نیاز است این IR خنثی شود، بنابراین یک فیلتر برش IR بر روی تراشه قرار داده شده است.

حفاظت و امنیت, سیستم های حفاظتی, اخبار حفاظت, حفاظت

در نتیجه، دوربین های رنگی واقعی و لامپ های مادون قرمز برای استفاده در کنار هم طراحی نشده است. با این حال، وقتی که یک دوربین شب/ روز به حالت سیاه و سفید سوئیچ می شود، آن دوربین طبیعتا این فیلتر IR را تغییر می دهد، بنابراین حساسیت IR ذاتی به طور کامل در شب استفاده شده است.
برای بهترین وضوح تصویر، روشنایی ما باید دوربین را قادر به حداکثر رساندن کنتراست کند. سیاه باید به خوبی سیاه به نظر برسد. سفید باید تا جایی که ممکن است درخشنده باشد. این به معنی وجود مقدار زیادی نور در صحنه است، اما مقدار زیاد، چقدر است؟

قانون مربع معکوس

ما با دنبال کردن سفر نور از منبع تا مقصد، این موضوع را بهتر درک خواهیم کرد.
منبع ما مانند نور خورشید و یا لامپ الکتریکی، اشعه ها را بر روی صحنه ای که ما مشاهده می کنیم، روان می سازد.
به طور خاص، این گسترش نور را به عنوان سفر آنها در نظر می گیریم. بنابراین، در مسافت های طولانی تر تا هدف، اشعه های کمتری به طور مستقیم به هدف بر خورد می کنند، در نتیجه کم نور بودن آن واضح است.
این موضوع با نام قانون مربع معکوس شناخته می شود زیرا زمانی که فاصله ما دو برابر می شود ما شاهد کاهش دو برابری روشنایی حالت افقی و دو برابری عمودی هستیم، در نتیجه یک فاکتور افت 4 داریم. در نتیجه برخی از نورها منعکس نشده اند زیرا اهداف سفید تنها تا 80-90٪ کارآمد هستند.

حفاظت و امنیت, سیستم های حفاظتی, اخبار حفاظت, حفاظت

عکاسان از یک قاعده کلی استفاده می کنند که این قاعده بیان می کند یک صحنه به طور متوسط تنها 18٪ منعکس کننده نور است. سپس این اشعه های منعکس شده دوباره در هنگام سفر به دوربین تحت تاثیر قانون مربع معکوس قرار می گیرند. فوکوس کردن آن از طریق لنز دوربین به طور موثر اثر آن را کاهش می دهد. حالا شما می توانید درک کنید که چطور مقدار کمی از نور اصلی، تصویر شما را می سازد.
شما می گویید، "اما دوربین من بیان می کند فقط از صحنه هایی می تواند تصاویر قابل استفاده بسازد که دارای روشنایی یک لوکس باشند."
متاسفانه، به احتمال بسیار زیاد شما نا امید می شوید.
با توجه به یک مثال واقعی، منظور تولید کنندگان از "ویدیو قابل استفاده" این است که هدف سفید تا 30٪ سفید نشان داده شود. برای رسیدن به سفیدی 100 درصدی شما باید نور را 3 برابر کنید.
البته این نتیجه براساس استفاده از یک لنز F1.0 است، اگر شما از لنز F1.6 استفاده می کنید بنابراین شما 2.5 برابر نور بیشتری نیاز دارید.
AGC آنها (کنترل بهره اتوماتیک) به میزان 24 دسی بل برای روشن کردن اشیا تقویت ایجاد می کند، به طور همزمان وضوح (سیگنال به نویز) از مقدار 50dB به مقدار 26dB کاهش می یابد.
اگر شما سعی کنید وضوح تصویر را با محدود کردن سیگنال به نویز به 40 دسی بل تنها با استفاده از 14db حفظ کنید بنابراین شما باید با 5 برابر کردن نور آن را جبران کنید.
بطرز وحشتناکی، 1 لوکس نور در محیط تبدیل به 3*2.5*5 یعنی 37 لوکس برای شما می شود.
البته، شرایط تغییر می کند، اما قوانین فیزیک خیر. مراقب ادعاهای غیر قطعی در دیتا شیت باشید ! تصاویر واضح نیاز به مقدار زیاد نور دارند.

جبران نور پس زمینه و طیف پویا

موقعیت سنجی حیاتی است. خاک و تار عنکبوت در منازل اندکی نور را منعکس می کنند و لامپ های گرم حشرات را جذب می کند.
لنز F1.0 می تواند تصاویر شما را هنگامی که تحت شعاع تابش خیره کننده قرار می گیرد، تیره کند. تنظیمات جبران سازی نور پس زمینه ی دوربین ها (BLC) ممکن است برای حل این مشکل کمک کند.
اغلب اوقات ما روشنایی دوربین های مداربسته را در همان جهتی که صحنه از آن جهت روشن می شود، قرار می دهیم. به یاد داشته باشید، اگر نور پشت هدف قرار گرفته باشد شما تنها شبهی از هدف را خواهید دید و جزییات را از دست می دهید. (به عنوان مثال، نور روز در یک راهرو).
برای تصاویر قابل استفاده، روشنترین و تاریکترین بخش های منظره یک دوربین، باید در درون محدوده دینامیکی، آن باشد.
عملی امتحان کنید، سعی کنید یکنواختی نورپردازی صحنه را حداقل در سطح 3: 1 با دوربین های طبیعی حفظ کنید. تطبیق گسترش نور با میدان دید دوربین یک هدف خوب است.
مدل سازی مبتنی بر کامپیوتر با نرم افزار قدرتمند رایگان مانند www.relux.biz می تواند بسیار مفید باشد. در سال 2013، گستره گسترده دینامیک (WDR) دوربین ها به طور فزاینده مشترک بود، اما هشیار باشید که آنها اشتباهات طراحی بی دقت در نورپردازی دوربین های مداربسته را حذف نمی کنند.

حفاظت و امنیت, سیستم های حفاظتی, اخبار حفاظت, حفاظت

لامپ های نظارتی شبانه

در شب تمام رنگ هایی که ما ملاحظه می کنیم می تواند تا حد زیادی توسط رنگ ساطع شده از منبع نور تحت تاثیر قرار گیرد. در مقایسه با روشنایی کامل روز، لامپ های تنگستن / هالوژن، نمود رنگ بسیار عالی ای می دهند اما هزینه های اجرای آنها می تواند بالا باشد.
شباهت نور سفید ساطع شده از لامپ های متال هالید، فلورسانس و LED قابل قبول است و این لامپ ها از لحاظ مصرف انرژی کارآمد هستند.
نور "سفید نارنجی" ساطع شده از لامپ های سدیم با فشار بالا متداول است، اما نمود رنگ بدتر است.
دوربین ها تمایل دارند که AWB (تعادل خودکار رنگ سفید) فعال داشته باشند اما AWB نمود رنگی ضعیف را تصحیح نمی کند.
لامپ های سدیم کم فشار بسیار کارآمد و متداول هستند اما تنها رنگ زرد را منتشر می کنند، بنابراین تمایز رنگها غیر ممکن است.
این درست شبیه نور مادون قرمز است که در دوربین در حالت تک رنگ استفاده می شود. مراقب باشید، کت سیاه و شلوار روشن در زیر نور مادون قرمز مرئی ممکن است برعکس یعنی کت روشن و شلوار تیره دیده شود-و این به این دلیل است که مواد، طول موج را متفاوت منعکس می کنند.
همچنین فوکوس طول موج ها متفاوت است. لنزهای تصحیح مادون قرمز، برای به حداقل رساندن هر گونه عوارض خارج از فوکوس در هنگام تعویض نورپردازی روز به حالت مادون قرمز در زمان شب طراحی شده اند. به ویژه هنگام استفاده از لنزهای تصحیح نشده مطمئن شوید فوکوس با عنبیه کاملا باز (حداقل عمق فوکوس) در زیر نور مادون قرمز، تنظیم شده است.
در هنگام قرار گرفتن زیر نور روز عنبیه کوچک شده و عمق میدان (DoF) افزایش یافته، باید اثرات تغییر فوکوس را کاهش دهد.
لامپ های مادون قرمز مبتنی بر تنگستن غیرمخفی (که در نزدیکی nm750 به رنگ قرمز سیر می تابد) نیاز به اصلاح کمتر نسبت به لامپ های نیمه مخفی( که در نزدیکی nm830 به رنگ نارنجی تیره می تابد) و همچنین لامپ های مخفی (در 950nm تقریبا نامرئی می تابد) دارد.
به دلیل حساسیت دوربین ها به افت مادون قرمز با افزایش طول موج، برای تولید تصویر به نور مادون قرمز بیشتری نیاز است (وات بر مترمکعب به جای لوکس).
آزمایشات میدانی به جای تکیه بر برآورد مبهم تولید کننده در اطراف عملکرد مادون قرمز به شدت توصیه می شود.

نورپردازی LED

بدون شک، LED ها همچنان به پیشبرد نورپردازی دنیای دوربین های مداربسته، هم مدل مرئی و هم نامرئی ادامه می دهند. به عنوان مثال، لامپ ها فلود خروجی شان بهبود یافه است، و برخی از دوربین های دام در حال حاضر به جای تکیه بر آرایه جداگانه نصب شده از لامپ استاتیک خود نور را حمل می کنند.

حفاظت و امنیت, سیستم های حفاظتی, اخبار حفاظت, حفاظت

تصویر فوق یک دوربین نظارتی با 48 ال ای دی را نشان می دهد

به معنای واقعی کلمه، طراحی روشنایی برای مدت زمان طولانی یک هنر تاریک بوده است. با توجه به آنچه تاکنون رخ داده، اغلب اوقات روشنایی دوربین مداربسته خیلی هم بد طراحی شده است. من امیدوارم که حتی یک لامپ نور در بالای سر شما ایده های جدیدی را به شما ببخشد.

امتیاز به مطلب

میزان رای بازدیدکننده گان: 100% - 3500 votes

100%

راهنمای نورپردازی دوربین مدار بسته

راهنمای نورپردازی دوربین مدار بسته

راهنمای نورپردازی دوربین مدار بسته نورپردازی برای تصاویر دوربین های مداربسته شما، بسیار مهم است. پس چرا نور پردازی ضعیف در سیستم های دوربین مداربسته تا این حد امری عادی است؟ تصویر برداری سیستم دوربین مداربسته زمانی آغاز می شود که نور و یا اشعه مادون قرمز (IR) با سنسور دوربین برخورد کند. IR مثل همان نور است، اما طول موج بلندتر آن خارج از محدوده بینایی چشم ما است، بنابراین ما آن را نامرئی می خوانیم. با این حال، دوربین ها می توانند هر دو را مشاهده کنند. بیایید با موارد قابل مشاهده برای چشم بحث را آغاز کنیم. درک طیف نور رنگین کمان ها تمامی رنگ هایی که انسان می تواند مشاهده کند را نشان می دهند. در رنگین کمان رنگ های بنفش / آبی دارای طول موج های کوتاه در حدود 400 نانومتر می باشند، در طیف رنگین کمان بیشترین طول موج را رنگ قرمز با طول موج 700 نانو متر دارد. ما به نور سبز بیشترین حساسیت را داریم. نمودار استاندارد آن نیز منحنی فتوپیک است.این نورها به نور سنج (برای اندازه گیری لوکس) داده شدند بنابراین وقتی ما محیط را برای چشم انسان طراحی می کنیم ارقام معنی دار می شوند.به عنوان مثال، برای روزهای آفتابی میزان نور در محیط آزاد 30000 لوکس، و در یک اداره 500 لوکس می باشد، و برای حالت سایه روشن در خیابان 5 لوکس نور موجود است. در ضمن، به دلیل آن که اشعه مادون قرمز فراتر از دید انسان است، لوکس سنج بنابر تعریف، به طور کامل نسبت به آن غیر حساس است. آگاه باشید که فروشندگان دوربین مداربسته "لوکس صفر" ممکن است قابلیت هایی بیشتر از یک دوربین ساده حساس به مادون قرمز ارائه ندهند.حسگرهای دوربین ها به طیف وسیع تری از طول موج ها نسبت به چشم ما واکنش نشان می دهند. بیشترین حساسیت در ناحیه مادون قرمز است. با این حال، برای ویدئوهای رنگی واقعی نیاز است این IR خنثی شود، بنابراین یک فیلتر برش IR بر روی تراشه قرار داده شده است. در نتیجه، دوربین های رنگی واقعی و لامپ های مادون قرمز برای استفاده در کنار هم طراحی نشده است. با این حال، وقتی که یک دوربین شب/ روز به حالت سیاه و سفید سوئیچ می شود، آن دوربین طبیعتا این فیلتر IR را تغییر می دهد، بنابراین حساسیت IR ذاتی به طور کامل در شب استفاده شده است.برای بهترین وضوح تصویر، روشنایی ما باید دوربین را قادر به حداکثر رساندن کنتراست کند. سیاه باید به خوبی سیاه به نظر برسد. سفید باید تا جایی که ممکن است درخشنده باشد. این به معنی وجود مقدار زیادی نور در صحنه است، اما مقدار زیاد، چقدر است؟ قانون مربع معکوس ما با دنبال کردن سفر نور از منبع تا مقصد، این موضوع را بهتر درک خواهیم کرد. منبع ما مانند نور خورشید و یا لامپ الکتریکی، اشعه ها را بر روی صحنه ای که ما مشاهده می کنیم، روان می سازد. به طور خاص، این گسترش نور را به عنوان سفر آنها در نظر می گیریم. بنابراین، در مسافت های طولانی تر تا هدف، اشعه های کمتری به طور مستقیم به هدف بر خورد می کنند، در نتیجه کم نور بودن آن واضح است. این موضوع با نام قانون مربع معکوس شناخته می شود زیرا زمانی که فاصله ما دو برابر می شود ما شاهد کاهش دو برابری روشنایی حالت افقی و دو برابری عمودی هستیم، در نتیجه یک فاکتور افت 4 داریم. در نتیجه برخی از نورها منعکس نشده اند زیرا اهداف سفید تنها تا 80-90٪ کارآمد هستند. عکاسان از یک قاعده کلی استفاده می کنند که این قاعده بیان می کند یک صحنه به طور متوسط تنها 18٪ منعکس کننده نور است. سپس این اشعه های منعکس شده دوباره در هنگام سفر به دوربین تحت تاثیر قانون مربع معکوس قرار می گیرند. فوکوس کردن آن از طریق لنز دوربین به طور موثر اثر آن را کاهش می دهد. حالا شما می توانید درک کنید که چطور مقدار کمی از نور اصلی، تصویر شما را می سازد.شما می گویید، "اما دوربین من بیان می کند فقط از صحنه هایی می تواند تصاویر قابل استفاده بسازد که دارای روشنایی یک لوکس باشند."متاسفانه، به احتمال بسیار زیاد شما نا امید می شوید.با توجه به یک مثال واقعی، منظور تولید کنندگان از "ویدیو قابل استفاده" این است که هدف سفید تا 30٪ سفید نشان داده شود. برای رسیدن به سفیدی 100 درصدی شما باید نور را 3 برابر کنید.البته این نتیجه براساس استفاده از یک لنز F1.0 است، اگر شما از لنز F1.6 استفاده می کنید بنابراین شما 2.5 برابر نور بیشتری نیاز دارید. AGC آنها (کنترل بهره اتوماتیک) به میزان 24 دسی بل برای روشن کردن اشیا تقویت ایجاد می کند، به طور همزمان وضوح (سیگنال به نویز) از مقدار 50dB به مقدار 26dB کاهش می یابد.اگر شما سعی کنید وضوح تصویر را با محدود کردن سیگنال به نویز به 40 دسی بل تنها با استفاده از 14db حفظ کنید بنابراین شما باید با 5 برابر کردن نور آن را جبران کنید. بطرز وحشتناکی، 1 لوکس نور در محیط تبدیل به 3*2.5*5 یعنی 37 لوکس برای شما می شود.البته، شرایط تغییر می کند، اما قوانین فیزیک خیر. مراقب ادعاهای غیر قطعی در دیتا شیت باشید ! تصاویر واضح نیاز به مقدار زیاد نور دارند. جبران نور پس زمینه و طیف پویا موقعیت سنجی حیاتی است. خاک و تار عنکبوت در منازل اندکی نور را منعکس می کنند و لامپ های گرم حشرات را جذب می کند. لنز F1.0 می تواند تصاویر شما را هنگامی که تحت شعاع تابش خیره کننده قرار می گیرد، تیره کند. تنظیمات جبران سازی نور پس زمینه ی دوربین ها (BLC) ممکن است برای حل این مشکل کمک کند.اغلب اوقات ما روشنایی دوربین های مداربسته را در همان جهتی که صحنه از آن جهت روشن می شود، قرار می دهیم. به یاد داشته باشید، اگر نور پشت هدف قرار گرفته باشد شما تنها شبهی از هدف را خواهید دید و جزییات را از دست می دهید. (به عنوان مثال، نور روز در یک راهرو). برای تصاویر قابل استفاده، روشنترین و تاریکترین بخش های منظره یک دوربین، باید در درون محدوده دینامیکی، آن باشد. عملی امتحان کنید، سعی کنید یکنواختی نورپردازی صحنه را حداقل در سطح 3: 1 با دوربین های طبیعی حفظ کنید. تطبیق گسترش نور با میدان دید دوربین یک هدف خوب است.مدل سازی مبتنی بر کامپیوتر با نرم افزار قدرتمند رایگان مانند www.relux.biz می تواند بسیار مفید باشد. در سال 2013، گستره گسترده دینامیک (WDR) دوربین ها به طور فزاینده مشترک بود، اما هشیار باشید که آنها اشتباهات طراحی بی دقت در نورپردازی دوربین های مداربسته را حذف نمی کنند. لامپ های نظارتی شبانه در شب تمام رنگ هایی که ما ملاحظه می کنیم می تواند تا حد زیادی توسط رنگ ساطع شده از منبع نور تحت تاثیر قرار گیرد. در مقایسه با روشنایی کامل روز، لامپ های تنگستن / هالوژن، نمود رنگ بسیار عالی ای می دهند اما هزینه های اجرای آنها می تواند بالا باشد.شباهت نور سفید ساطع شده از لامپ های متال هالید، فلورسانس و LED قابل قبول است و این لامپ ها از لحاظ مصرف انرژی کارآمد هستند.نور "سفید نارنجی" ساطع شده از لامپ های سدیم با فشار بالا متداول است، اما نمود رنگ بدتر است.دوربین ها تمایل دارند که AWB (تعادل خودکار رنگ سفید) فعال داشته باشند اما AWB نمود رنگی ضعیف را تصحیح نمی کند.لامپ های سدیم کم فشار بسیار کارآمد و متداول هستند اما تنها رنگ زرد را منتشر می کنند، بنابراین تمایز رنگها غیر ممکن است.این درست شبیه نور مادون قرمز است که در دوربین در حالت تک رنگ استفاده می شود. مراقب باشید، کت سیاه و شلوار روشن در زیر نور مادون قرمز مرئی ممکن است برعکس یعنی کت روشن و شلوار تیره دیده شود-و این به این دلیل است که مواد، طول موج را متفاوت منعکس می کنند.همچنین فوکوس طول موج ها متفاوت است. لنزهای تصحیح مادون قرمز، برای به حداقل رساندن هر گونه عوارض خارج از فوکوس در هنگام تعویض نورپردازی روز به حالت مادون قرمز در زمان شب طراحی شده اند. به ویژه هنگام استفاده از لنزهای تصحیح نشده مطمئن شوید فوکوس با عنبیه کاملا باز (حداقل عمق فوکوس) در زیر نور مادون قرمز، تنظیم شده است.در هنگام قرار گرفتن زیر نور روز عنبیه کوچک شده و عمق میدان (DoF) افزایش یافته، باید اثرات تغییر فوکوس را کاهش دهد.لامپ های مادون قرمز مبتنی بر تنگستن غیرمخفی (که در نزدیکی nm750 به رنگ قرمز سیر می تابد) نیاز به اصلاح کمتر نسبت به لامپ های نیمه مخفی( که در نزدیکی nm830 به رنگ نارنجی تیره می تابد) و همچنین لامپ های مخفی (در 950nm تقریبا نامرئی می تابد) دارد.به دلیل حساسیت دوربین ها به افت مادون قرمز با افزایش طول موج، برای تولید تصویر به نور مادون قرمز بیشتری نیاز است (وات بر مترمکعب به جای لوکس).آزمایشات میدانی به جای تکیه بر برآورد مبهم تولید کننده در اطراف عملکرد مادون قرمز به شدت توصیه می شود. نورپردازی LED بدون شک، LED ها همچنان به پیشبرد نورپردازی دنیای دوربین های مداربسته، هم مدل مرئی و هم نامرئی ادامه می دهند. به عنوان مثال، لامپ ها فلود خروجی شان بهبود یافه است، و برخی از دوربین های دام در حال حاضر به جای تکیه بر آرایه جداگانه نصب شده از لامپ استاتیک خود نور را حمل می کنند. تصویر فوق یک دوربین نظارتی با 48 ال ای دی را نشان می دهد به معنای واقعی کلمه، طراحی روشنایی برای مدت زمان طولانی یک هنر تاریک بوده است. با توجه به آنچه تاکنون رخ داده، اغلب اوقات روشنایی دوربین مداربسته خیلی هم بد طراحی شده است. من امیدوارم که حتی یک لامپ نور در بالای سر شما ایده های جدیدی را به شما ببخشد.
راهنمای نورپردازی دوربین مدار بسته نورپردازی برای تصاویر دوربین های مداربسته شما، بسیار مهم است. پس چرا نور پردازی ضعیف در سیستم های دوربین مداربسته تا این حد امری عادی است؟ تصویر برداری سیستم دوربین مداربسته زمانی آغاز می شود که نور و یا اشعه مادون قرمز (IR) با سنسور دوربین برخورد کند. IR مثل همان نور است، اما طول موج بلندتر آن خارج از محدوده بینایی چشم ما است، بنابراین ما آن را نامرئی می خوانیم. با این حال، دوربین ها می توانند هر دو را مشاهده کنند. بیایید با موارد قابل مشاهده برای چشم بحث را آغاز کنیم. درک طیف نور رنگین کمان ها تمامی رنگ هایی که انسان می تواند مشاهده کند را نشان می دهند. در رنگین کمان رنگ های بنفش / آبی دارای طول موج های کوتاه در حدود 400 نانومتر می باشند، در طیف رنگین کمان بیشترین طول موج را رنگ قرمز با طول موج 700 نانو متر دارد. ما به نور سبز بیشترین حساسیت را داریم. نمودار استاندارد آن نیز منحنی فتوپیک است.این نورها به نور سنج (برای اندازه گیری لوکس) داده شدند بنابراین وقتی ما محیط را برای چشم انسان طراحی می کنیم ارقام معنی دار می شوند.به عنوان مثال، برای روزهای آفتابی میزان نور در محیط آزاد 30000 لوکس، و در یک اداره 500 لوکس می باشد، و برای حالت سایه روشن در خیابان 5 لوکس نور موجود است. در ضمن، به دلیل آن که اشعه مادون قرمز فراتر از دید انسان است، لوکس سنج بنابر تعریف، به طور کامل نسبت به آن غیر حساس است. آگاه باشید که فروشندگان دوربین مداربسته "لوکس صفر" ممکن است قابلیت هایی بیشتر از یک دوربین ساده حساس به مادون قرمز ارائه ندهند.حسگرهای دوربین ها به طیف وسیع تری از طول موج ها نسبت به چشم ما واکنش نشان می دهند. بیشترین حساسیت در ناحیه مادون قرمز است. با این حال، برای ویدئوهای رنگی واقعی نیاز است این IR خنثی شود، بنابراین یک فیلتر برش IR بر روی تراشه قرار داده شده است. در نتیجه، دوربین های رنگی واقعی و لامپ های مادون قرمز برای استفاده در کنار هم طراحی نشده است. با این حال، وقتی که یک دوربین شب/ روز به حالت سیاه و سفید سوئیچ می شود، آن دوربین طبیعتا این فیلتر IR را تغییر می دهد، بنابراین حساسیت IR ذاتی به طور کامل در شب استفاده شده است.برای بهترین وضوح تصویر، روشنایی ما باید دوربین را قادر به حداکثر رساندن کنتراست کند. سیاه باید به خوبی سیاه به نظر برسد. سفید باید تا جایی که ممکن است درخشنده باشد. این به معنی وجود مقدار زیادی نور در صحنه است، اما مقدار زیاد، چقدر است؟ قانون مربع معکوس ما با دنبال کردن سفر نور از منبع تا مقصد، این موضوع را بهتر درک خواهیم کرد. منبع ما مانند نور خورشید و یا لامپ الکتریکی، اشعه ها را بر روی صحنه ای که ما مشاهده می کنیم، روان می سازد. به طور خاص، این گسترش نور را به عنوان سفر آنها در نظر می گیریم. بنابراین، در مسافت های طولانی تر تا هدف، اشعه های کمتری به طور مستقیم به هدف بر خورد می کنند، در نتیجه کم نور بودن آن واضح است. این موضوع با نام قانون مربع معکوس شناخته می شود زیرا زمانی که فاصله ما دو برابر می شود ما شاهد کاهش دو برابری روشنایی حالت افقی و دو برابری عمودی هستیم، در نتیجه یک فاکتور افت 4 داریم. در نتیجه برخی از نورها منعکس نشده اند زیرا اهداف سفید تنها تا 80-90٪ کارآمد هستند. عکاسان از یک قاعده کلی استفاده می کنند که این قاعده بیان می کند یک صحنه به طور متوسط تنها 18٪ منعکس کننده نور است. سپس این اشعه های منعکس شده دوباره در هنگام سفر به دوربین تحت تاثیر قانون مربع معکوس قرار می گیرند. فوکوس کردن آن از طریق لنز دوربین به طور موثر اثر آن را کاهش می دهد. حالا شما می توانید درک کنید که چطور مقدار کمی از نور اصلی، تصویر شما را می سازد.شما می گویید، "اما دوربین من بیان می کند فقط از صحنه هایی می تواند تصاویر قابل استفاده بسازد که دارای روشنایی یک لوکس باشند."متاسفانه، به احتمال بسیار زیاد شما نا امید می شوید.با توجه به یک مثال واقعی، منظور تولید کنندگان از "ویدیو قابل استفاده" این است که هدف سفید تا 30٪ سفید نشان داده شود. برای رسیدن به سفیدی 100 درصدی شما باید نور را 3 برابر کنید.البته این نتیجه براساس استفاده از یک لنز F1.0 است، اگر شما از لنز F1.6 استفاده می کنید بنابراین شما 2.5 برابر نور بیشتری نیاز دارید. AGC آنها (کنترل بهره اتوماتیک) به میزان 24 دسی بل برای روشن کردن اشیا تقویت ایجاد می کند، به طور همزمان وضوح (سیگنال به نویز) از مقدار 50dB به مقدار 26dB کاهش می یابد.اگر شما سعی کنید وضوح تصویر را با محدود کردن سیگنال به نویز به 40 دسی بل تنها با استفاده از 14db حفظ کنید بنابراین شما باید با 5 برابر کردن نور آن را جبران کنید. بطرز وحشتناکی، 1 لوکس نور در محیط تبدیل به 3*2.5*5 یعنی 37 لوکس برای شما می شود.البته، شرایط تغییر می کند، اما قوانین فیزیک خیر. مراقب ادعاهای غیر قطعی در دیتا شیت باشید ! تصاویر واضح نیاز به مقدار زیاد نور دارند. جبران نور پس زمینه و طیف پویا موقعیت سنجی حیاتی است. خاک و تار عنکبوت در منازل اندکی نور را منعکس می کنند و لامپ های گرم حشرات را جذب می کند. لنز F1.0 می تواند تصاویر شما را هنگامی که تحت شعاع تابش خیره کننده قرار می گیرد، تیره کند. تنظیمات جبران سازی نور پس زمینه ی دوربین ها (BLC) ممکن است برای حل این مشکل کمک کند.اغلب اوقات ما روشنایی دوربین های مداربسته را در همان جهتی که صحنه از آن جهت روشن می شود، قرار می دهیم. به یاد داشته باشید، اگر نور پشت هدف قرار گرفته باشد شما تنها شبهی از هدف را خواهید دید و جزییات را از دست می دهید. (به عنوان مثال، نور روز در یک راهرو). برای تصاویر قابل استفاده، روشنترین و تاریکترین بخش های منظره یک دوربین، باید در درون محدوده دینامیکی، آن باشد. عملی امتحان کنید، سعی کنید یکنواختی نورپردازی صحنه را حداقل در سطح 3: 1 با دوربین های طبیعی حفظ کنید. تطبیق گسترش نور با میدان دید دوربین یک هدف خوب است.مدل سازی مبتنی بر کامپیوتر با نرم افزار قدرتمند رایگان مانند www.relux.biz می تواند بسیار مفید باشد. در سال 2013، گستره گسترده دینامیک (WDR) دوربین ها به طور فزاینده مشترک بود، اما هشیار باشید که آنها اشتباهات طراحی بی دقت در نورپردازی دوربین های مداربسته را حذف نمی کنند. لامپ های نظارتی شبانه در شب تمام رنگ هایی که ما ملاحظه می کنیم می تواند تا حد زیادی توسط رنگ ساطع شده از منبع نور تحت تاثیر قرار گیرد. در مقایسه با روشنایی کامل روز، لامپ های تنگستن / هالوژن، نمود رنگ بسیار عالی ای می دهند اما هزینه های اجرای آنها می تواند بالا باشد.شباهت نور سفید ساطع شده از لامپ های متال هالید، فلورسانس و LED قابل قبول است و این لامپ ها از لحاظ مصرف انرژی کارآمد هستند.نور "سفید نارنجی" ساطع شده از لامپ های سدیم با فشار بالا متداول است، اما نمود رنگ بدتر است.دوربین ها تمایل دارند که AWB (تعادل خودکار رنگ سفید) فعال داشته باشند اما AWB نمود رنگی ضعیف را تصحیح نمی کند.لامپ های سدیم کم فشار بسیار کارآمد و متداول هستند اما تنها رنگ زرد را منتشر می کنند، بنابراین تمایز رنگها غیر ممکن است.این درست شبیه نور مادون قرمز است که در دوربین در حالت تک رنگ استفاده می شود. مراقب باشید، کت سیاه و شلوار روشن در زیر نور مادون قرمز مرئی ممکن است برعکس یعنی کت روشن و شلوار تیره دیده شود-و این به این دلیل است که مواد، طول موج را متفاوت منعکس می کنند.همچنین فوکوس طول موج ها متفاوت است. لنزهای تصحیح مادون قرمز، برای به حداقل رساندن هر گونه عوارض خارج از فوکوس در هنگام تعویض نورپردازی روز به حالت مادون قرمز در زمان شب طراحی شده اند. به ویژه هنگام استفاده از لنزهای تصحیح نشده مطمئن شوید فوکوس با عنبیه کاملا باز (حداقل عمق فوکوس) در زیر نور مادون قرمز، تنظیم شده است.در هنگام قرار گرفتن زیر نور روز عنبیه کوچک شده و عمق میدان (DoF) افزایش یافته، باید اثرات تغییر فوکوس را کاهش دهد.لامپ های مادون قرمز مبتنی بر تنگستن غیرمخفی (که در نزدیکی nm750 به رنگ قرمز سیر می تابد) نیاز به اصلاح کمتر نسبت به لامپ های نیمه مخفی( که در نزدیکی nm830 به رنگ نارنجی تیره می تابد) و همچنین لامپ های مخفی (در 950nm تقریبا نامرئی می تابد) دارد.به دلیل حساسیت دوربین ها به افت مادون قرمز با افزایش طول موج، برای تولید تصویر به نور مادون قرمز بیشتری نیاز است (وات بر مترمکعب به جای لوکس).آزمایشات میدانی به جای تکیه بر برآورد مبهم تولید کننده در اطراف عملکرد مادون قرمز به شدت توصیه می شود. نورپردازی LED بدون شک، LED ها همچنان به پیشبرد نورپردازی دنیای دوربین های مداربسته، هم مدل مرئی و هم نامرئی ادامه می دهند. به عنوان مثال، لامپ ها فلود خروجی شان بهبود یافه است، و برخی از دوربین های دام در حال حاضر به جای تکیه بر آرایه جداگانه نصب شده از لامپ استاتیک خود نور را حمل می کنند. تصویر فوق یک دوربین نظارتی با 48 ال ای دی را نشان می دهد به معنای واقعی کلمه، طراحی روشنایی برای مدت زمان طولانی یک هنر تاریک بوده است. با توجه به آنچه تاکنون رخ داده، اغلب اوقات روشنایی دوربین مداربسته خیلی هم بد طراحی شده است. من امیدوارم که حتی یک لامپ نور در بالای سر شما ایده های جدیدی را به شما ببخشد.
100 out of 100 with 3500 ratings

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید

درباره ایران آلارم

گروه ایران آلارم در بهمن سال 1385 با راه اندازی سایت اینترنتی ایران آلارم فعالیت خود را شروع كرد و درهمان آغاز مورد اسقبال و توجه اكثر شركتها و افراد فعال در صنعت حفاظت و امنیتی ایران قرار گرفت. اساس و هدف این رسانه ایجاد یك شبكه اطلاع رسانی قوی و موثر برای بالا بردن سطح كیفی و كمی این صنعت بوده و می باشد .

بازگشت به بالا