سیاست های ضبط محصولات تحت شبکه
بازدید 155
0

استفاده از تکنولوژی IR در خدمات نجات

 

استفاده از تکنولوژی IR توسط خدمات نجات ر سال های اخیر به طور شدیدی افزایش یافته است. ولی قبل از این که بتوان دوربین های تصویربرداری حرارتی را خریداری کرد، تعدادی از عوامل باید توسط خدمات نجات مورد توجه قرار گیرند. این خلاصه ای از تکنولوژی IR است و عواملی را که بیشترین اهمیت را دارند، فهرست می کنند.

یک دوربین تصویربرداری حرارتی چگونه کار می کند
تمام اشیائی که از دمای صفر مطلق (c. -273°C) گرم تر هستند انرژی به صورت تابش الکترومغناطیسی آزاد می کنند. این تابش بر پایه طول موج آن دسته بندی می شود و تمام طول موج های بالای نور مرئی می توانند به عنوان انرژی حرارتی تابشی یا تابش مادون قرمز دسته بندی شوند. دوربین های تصویربرداری حرارتی شامل یک سنسور می شوند که تابش مادون قرمز را شناسایی کرده و آن را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند که بر روی یک صفحه نمایش LCD به عنوان یک تصویر نمایش داده می شود. بنابراین، دیدن تابش مادون قرمزی که معمولا برای چشم انسان مرئی نیست، امکان پذیر شده است. تصویر واضح تر می شود زیرا تفاوت در تابش مادون قرمز بین اشیاء افزایش می یابد. بنابراین، دو جسم که در دمای یکسانی هستند می توانند وقتی که با استفاده از یک دوربین تصویربرداری حرارتی دیده می شوند، با دماهای متفاوتی به نظر برسند. این اغلب به دلیل این است که مواد مختلف در نحوه انتشار تابش مادون قرمز متفاوت هستند. به این خاصیت قابلیت انتشار گفته می شود و بازتاب پذیری بیشتر منجر به قابلیت انتشار پایین تر می گردد. یک قانون کلی ساده این است که مواد براق به طور کلی سردتر از آن چه واقعا هستند به نظر می رسند. بنابراین، تفاوت در دما در یک شیء که تنها از یک ماده تنها ساخته شده است، واضح تر از مجموعه ای از اشیاء است که از مواد متفاوت ساخته شده اند.

عملکرد استفاده از تکنولوژی IR در خدمات نجات
عملکرد یک دوربین تصویربرداری حرارتی به تعداد پیکسل ها و وضوح تصویر سنسور IR، عملکرد دوربین و به وضوح تصویر و اندازه صفحه نمایش بستگی دارد. برخی دوربین ها هر دو تصویر IR و دیجیتال را می گیرند و آن ها را برای تولید یک تصویر با جزئیات بیشتر ادغام می کنند. یک محیط آتش سوزی دارای کنتراست بسیار زیادی است، یعنی این که گرفتن جزئیات دقیق و low-contrast می تواند دشوار باشد. High Dynamic Range (HDR) یک روش تصویربرداری است که با به کارگیری یک برد وسیع تر نوردهی در تصویر، از آن برای رسیدن به شفافیت تصویر بهتر استفاده می شود که منجر به سطح بالاتری از جزئیات می شود. دوربین های تصویربرداری حرارتی همچنین می توانند مشکلاتی را با نویز تصویر و تصویربرداری گرمای سطح تجربه کنند که منجر به حساسیت بیش از حد و واماندگی تصویر می شود.

کاربرد دوربین ها: از جستجوی افراد در دود تا اسکن کردن ساختمان

 

 

وقتی دوربین های حرارتی در ابتدا آتش در خدمات نجات معروف شدند، برای استفاده در حین آتش سوزی در داخل ساختمان ها و در اصل برای کمک به smoke divers (نیروی آتشنشان خط اول) در تعیین موقعیت و جستجو به دنبال افراد در ساختمان های پر از دود طراحی شده بودند. این دوربین های تصویربرداری حرارتی دستی همچنین برای کمک به smoke divers در تشخیص احتمال شعله ور شدن گازهای متراکم طراحی شده بودند.
به لطف تکنولوژی IR، می توان بر دما و حرکت گازها نظارت کرد، یعنی این که آتش نشانان توانایی بیش تری در جلوگیری از شعله ور شدن گازها، با خنک کردن آن ها دارند. تکنولوژی IR، تعبیر تغییرات مداوم در یک آتش سوزی درون یک ساختمان را سهولت می بخشد و می تواند بینش هایی را فراهم کند که می تواند نسبت به استراتژی و انتخاب روش ها آگاهی ببخشد. وقتی که ماموریتی رخ دهد، تاثیرات روش های اطفاء حریق انتخاب شده را می توان به طور همزمان مورد مطالعه قرار داد و انتخاب های استراتژیکی را می توان بر اساس تصاویر تهیه شده توسط دوربین انجام داد.
یک ماموریت smoke-diver که بر روی اجرای اطفاء حریق در اتاقی که آتش سوزی در آن آغاز شده است، تمرکز دارد زمانی استراتژی مقبول خدمات نجات بود. ولی محیط های کاری که آتش نشانان در انجام این کار با آن مواجه می شوند دمای بالا، دید ضعیف و دود سمی را به نمایش می گذارد. در بین باقی چیزها، شرایط لازم امنیت و مقررات محیط کاری به معنی یک تغییر تدریجی بر حسب اولویت های عملیاتی بوده اند، یعنی در حال حاضر بر اطفاء حریق از بیرون ساختمان تمرکز می شود. این نیز به طور فزاینده ای رایج است که در زمانی که مشخصات پرسنل اجازه اجرای عملیات های smoke-diver را نمی دهند، وسایل نقلیه کوچک تری مورد استفاده قرار گیرند. در چنین سناریوهایی، استراتژی اطفاء حریق، آهسته کردن گسترش و رشد آتش است تا زمانی که یا آتش خاموش شده باشد یا نیروهای کمکی رسیده باشند. هواکش های تهویه فشار مثبت و انواع جدید سیستم اطفاء حریق توانایی آتش نشانان برای شروع یک عملیات از خارج ساختمان را بهبود می بخشند. تکنولوژی IR در این زمینه به موفقیت دست یافته است، زیرا پیدا کردن منبع آتش سوزی، تشخیص گسترش آتش در ساختمان و تحلیل های نتایج تلاش های اطفاء حریق به طور همزمان را آسان می کند.وقتی دوربین های حرارتی در ابتدا آتش در خدمات نجات معروف شدند، برای استفاده در حین آتش سوزی در داخل ساختمان ها و در اصل برای کمک به smoke divers (نیروی آتشنشان خط اول) در تعیین موقعیت و جستجو به دنبال افراد در ساختمان های پر از دود طراحی شده بودند. این دوربین های تصویربرداری حرارتی دستی همچنین برای کمک به smoke divers در تشخیص احتمال شعله ور شدن گازهای متراکم طراحی شده بودند.
به لطف تکنولوژی IR، می توان بر دما و حرکت گازها نظارت کرد، یعنی این که آتش نشانان توانایی بیش تری در جلوگیری از شعله ور شدن گازها، با خنک کردن آن ها دارند. تکنولوژی IR، تعبیر تغییرات مداوم در یک آتش سوزی درون یک ساختمان را سهولت می بخشد و می تواند بینش هایی را فراهم کند که می تواند نسبت به استراتژی و انتخاب روش ها آگاهی ببخشد. وقتی که ماموریتی رخ دهد، تاثیرات روش های اطفاء حریق انتخاب شده را می توان به طور همزمان مورد مطالعه قرار داد و انتخاب های استراتژیکی را می توان بر اساس تصاویر تهیه شده توسط دوربین انجام داد.
یک ماموریت smoke-diver که بر روی اجرای اطفاء حریق در اتاقی که آتش سوزی در آن آغاز شده است، تمرکز دارد زمانی استراتژی مقبول خدمات نجات بود. ولی محیط های کاری که آتش نشانان در انجام این کار با آن مواجه می شوند دمای بالا، دید ضعیف و دود سمی را به نمایش می گذارد. در بین باقی چیزها، شرایط لازم امنیت و مقررات محیط کاری به معنی یک تغییر تدریجی بر حسب اولویت های عملیاتی بوده اند، یعنی در حال حاضر بر اطفاء حریق از بیرون ساختمان تمرکز می شود. این نیز به طور فزاینده ای رایج است که در زمانی که مشخصات پرسنل اجازه اجرای عملیات های smoke-diver را نمی دهند، وسایل نقلیه کوچک تری مورد استفاده قرار گیرند. در چنین سناریوهایی، استراتژی اطفاء حریق، آهسته کردن گسترش و رشد آتش است تا زمانی که یا آتش خاموش شده باشد یا نیروهای کمکی رسیده باشند. هواکش های تهویه فشار مثبت و انواع جدید سیستم اطفاء حریق توانایی آتش نشانان برای شروع یک عملیات از خارج ساختمان را بهبود می بخشند. تکنولوژی IR در این زمینه به موفقیت دست یافته است، زیرا پیدا کردن منبع آتش سوزی، تشخیص گسترش آتش در ساختمان و تحلیل های نتایج تلاش های اطفاء حریق به طور همزمان را آسان می کند.

 

 

کاربرد دیگر استفاده تکنولوژی IR در خدمات نجات
از تکنولوژی IR همچنین می توان در مواردی دیگر استفاده کرد، از جمله:
• شناسایی آتش های مخفی بعد از این که آتش سوزی اصلی خاموش شده است
• انجام عملیات های جستجو و نجات صرف نظر از زمان روز
• انجام ارزیابی خطر، برای مثال، آتش های شامل وسایل نقلیه الکتریکی یا گازی از یک فاصله امن
• شناسایی آتش سوزی های زمینی و جنگلی و مشخص کردن اثر روش های اطفاء حریق متفاوت بر روی آن ها
• شناسایی آتش سوزی در پنل های خورشیدی
• بررسی انتشار یا سطح های مایع مخزن های دارای کالاهای خطرناک
یک دوربین تصویربرداری حرارتی می تواند در حین یک عملیات بسیار ارزشمند باشد ولی پارامترهای زیادی وجود دارند که ممکن است بر نتیجه تاثیر داشته باشند و هم دانش تئوری و هم عمل برای تعبیر هر موقعیت معین لازم هستند.

عواملی که باید در هنگام خریداری استفاده تکنولوژی IR در خدمات نجات باید در نظر داشت
وقتی که قرار است تجهیزات IR خریداری شود، مهم است که نیازهای مشخص آن خدمات نجات مورد بحث مشخص شوند و نقش محتمل تجهیزات تحلیل شوند. تجهیزات IR می توانند پشتیبانی برای دامنه ای از انواع متفاوت کارها را فراهم کنند و انتخاب دوربین ها باید بر اساس اهداف مشخصی باشد که ممکن است برای آنها در نظر گرفته شده باشند. در زیر، چند سوال برای خدمات نجات در زمان انتخاب تجهیزات IR که باید در نظر گرفته شوند، فهرست شده اند:
• دوربین قرار است در چه محدوده عملیاتی استفاده شود؟ Smoke diving، پشتیبانی از تصمیم، اسکن کردن خارج یک ساختمان،…؟
• آیا ما به چندین دوربین متفاوت نیاز داریم یا به یک دوربین که می توان از آن برای چندین کار در حین عملیات استفاده کرد؟
• کدام عضو از کارکنان قرار است از دوربین تصویربرداری حرارتی استفاده کند؟
• شرایط لازم درباره وضوح تصویر صفحه نمایش چیست؟ یک وضوح تصویر بالاتر به این معنی است که جزئیات کوچک تر، بیشتر قابل رویت هستند و یک دوربین با وضوح تصویر بالا می تواند افزایش دماها در شیرها و دیگر نقاط ضعیف در سازه ها را پیدا کند که یک دوربین با وضوح تصویر پایین تر نمی تواند.
• کدام شرایط لازم در مدارک راهنمایی رسمی نوشته شده اند؟ دوربین باید چه نقش هایی را انجام دهد و پیگیری چگونه انجام خواهد شد؟
• آیا این امکان باید وجود داشته باشد که از دوربین به عنوان یک کمک در حین پیگیری عملیات استفاده شود؟ آیا نیازی به گرفتن عکس، ذخیره سازی تصاویر و / یا ضبط ویدئو و صدا و کارت حافظه هست؟
• چه مقدار معرفی و تمرین مورد نیاز است و این چگونه باید انجام شود؟
• در خصوص قیمت گذاری محصولات مجزا، آیا یک دوربین ارزان تر نیازهای ما را برآورده می کند؟

SPAR – ارزیابی محصول سیستماتیک محصولات خدمات نجات
خلاصه تکنولوژی با استفاده از برنامه SPAR تهیه شده است که همچنین ارزیابی اهداف محصولات برای خدمات نجات را انجام می دهد. هدف از این اطلاعات از ارزیابی ها فراهم کردن پشتیبانی برای خدمات نجات در زمان تصمیم گیری های مربوط به خریداری تجهیزات تکنولوژیکی جدید است.

منبع: www.fireproductsearch.com

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *