صمد نفیسی، مدیر ارشد شرکت سیماران
بازدید 126
0

الزام افزایش بازرسان کار برای کاهش حوادث شغلی

به گفته بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور؛ افزایش نیروی بازرس کار کشور برای کاهش آمار حوادث حین کار الزامی است.
عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور) تعداد بازرسان کار را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در کل کشور تنها ۸۰۰ بازرس کار هم در صنایع تولیدی و هم در ساختمان فعال هستند که این تعداد بازرس؛ پاسخگوی روند بازرسی نیستند.
شیری در ادامه با اشاره به آمار فزاینده حوادث ناشی از کار در بخش تولید و ساختمان کشور یادآور شد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از کار در کشور ثبت نمی‌شود.
او یکی از وظایف اصلی بازرسی کار را حفظ ایمنی نیروی کار از طریق بازرسی‌ها اعلام کرد و گفت: به منظور کاهش حوادث ناشی از کار، دولت باید با افزایش تعداد بازرسین روند بازرسی‌ها را در واحدهای صنعتی کشور افزایش دهد.
به گفته وی؛ در طول سال به علت عدم رعایت مسایل ایمنی ده‌ها کارگر ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از صدها کارگر ساختمانی به علت حوادث ناشی از کار دچار نقص عضو می‌شوند وکسی هم پیگیر رفع این مشکلات اساسی نیست.
او با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان نمونه آخرین حادثه حین کار که به کانون کارگران ساختمانی گزارش شد، مربوط به مرگ یک کارگر ۳۹ ساله آرموتور بند است که ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز ۲۹ آبان ماه از طبقه چهارم یک ساختمان در حال ساخت؛ سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
او افزود: براساس آمار، به طور متوسط روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد که در این میان کارگران ساختمانی نزدیک به ۵۰ درصد از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند.
شیری در ادامه با ذکر آمار تعداد بازرسان کار استان قم تصریح کرد: در استان قم تنها ۱۱ بازرس وجود دارد. بی‌شک ادامه این روند سلامت جامعه کارگر ساختمانی را به خطر انداخته است.
به گفته وی؛ موضوع رعایت شدن اصول ایمنی کار و حفاظت فنی تکلیفی است که از سوی قانون کار برعهده تمامی کارفرمایان واحدهای ساختمانی، تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی گذاشته است.
به گفته این فعال صنفی، در صنعت ساختمان، تنها بالا بردن بازرسی‌های کار از پروژه‌ها کافی نیست و باید آموزش‌های ایمنی کار را برای کارفرمایان اجباری کرد.
منبع: ilna.ir- کد خبر 694471

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *