بازدید 99
0

اصول سیستم های اطلاع رسانی انبوه

Mass notification systems basics

 

 

سیستم های اطلاع رسانی انبوه (Mass notification systems) در میان کسب و کارها و موسسه ها در هر اندازه ای، به خاطر فراهم کردن وسعت امنیت و مزایای هزینه ای و همچنین انعطاف پذیری و مقیاس پذیری به شهرت زیادی دست پیدا کرده اند. این راه حل های ارتباطات انبوه یکپارچه مولفه های متفاوتی را (گاهی یک سیستم اعلام حریقسنتی)، در کنار هم قرار می دهند و می توانند طبق محیط هایی که به آن ها نیازمند است، ساده یا پیچیده باشند.
گرچه تمام صاحبان تجاری، مدیران تاسیسات و رییس های امنیتی به وضوح گفته اند که یک MNS باید یک جزء یکپارچه از نقشه ها و عملیات های آن ها باشد ولی با افزایش در پیشرفت های تکنولوژی و الزامات قانونی جدید – مانند NFPA 72، فصل 24 – ممکن است میزانی از سردرگمی وجود داشته باشد.
شما چه به فکر استفاده از یک MNS برای اولین بار باشید چه بخواهید از به روز بودن سیستم موجود خود اطمینان حاصل کنید، یک مرور بر روی نکات اساسی اطلاع انبوه، کاری هوشمندانه برای امنیت کلی ساختمان شما است.

مزایای آن را بررسی کنید
یک MNS کاربردهای بیشتری نسبت به یک سیستم اعلام حریق سنتی دارد، زیرا می توان از آن برای هشدار به مردم، نه تنها به خاطر یک وضعیت اضطراری آتش نشانی، بلکه همچنین برای فراهم کردن سایر اطلاعات مربوط به امنیت در طول رویدادها و همچنین به روز رسانی ها و اطلاعات روزمره استفاده کرد.
در جایی که یک سیستم اعلام حریق به مردم هشدار تخلیه یک ساختمان یا انجام دیگر کارها را در صورت وقوع یک آتش سوزی می دهد، یک MNS ابزاری را برای ارتباط با تمام ساکنان ساختمان یا با ناحیه ویژه مورد نظر فراهم می کند. علاوه بر آن، یک MNS قادر به ارسال به روز رسانی ها و اطلاعات غیر اضطراری مانند محل فروشگاه ها، حراج ها و وضعیت آب و هوا است. این تکنولوژی با استفاده از سیستم های پیام رسانی توزیع شده می تواند اطلاعات هشدار و جهت های مسیر تخلیه را در صورت وقوع یک حادثه اضطراری پخش کند. برای نمونه، در یک وضعیت حادثه تیراندازی، ترک ساختمان در برخی موارد می تواند در واقع افراد بیشتری را در خطر قرار دهد. بسته به موقعیت، ممکن است برای ساکنان امن تر باشد که در جای خود پناه بگیرند یا به یک طبقه دیگر از ساختمان بروند.
از همین توانایی در مشکلات مربوط به آب و هوا استفاده می شود که در آن یک MNS همراه با یک صفحه نمایش یا هشدار از طریق ایمیل برای اطلاع رسانی به مردم برای پناه گرفتن در زیرزمین به خاطر تهدید گردباد یا طوفان کار می کند. از یک MNS، علاوه بر ارسال پیام های اضطراری در سناریوهای بحرانی، همچنین می توان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات روزمره مرتبط استفاده کرد. یک تاسیسات اداری می تواند صفحه نمایش های ویدئویی در آسانسورهای خود داشته باشد که گزارش های آب و هوایی و اخبار مهم در سراسر روز را به اشتراک می گذارد. این صفحه های نمایش موثر هستند زیرا به طور منظم اطلاعات مناسبی را در اختیار می گذارند و می توانند به پیام های هشدار در وضعیت های اضطراری تغییر یابند. با توجه به این که کارمندان و کارکنان به نگاه کردن به این دستگاه ها عادت کرده اند، این بیشتر احتمال دارد که آن ها یک پیغام سناریوی بحران را ببینند و مسیرهایی را که برای کمک به محافظت از امنیت و سلامت آن ها فراهم شده است دنبال کنند.

 

تصویر: صفحه های نمایش بصری ارتباطاتی حیاتی را در ناحیه های که کارکنان صدا را درست نمی شنوند یا این که شنیدن صدا مشکل است، فراهم می کنند.

 

استفاده از یک سیستم اعلام حریق با قابلیت صدا را در نظر داشته باشید
سیستم های اعلام حریق با قابلیت صدا می توانند در واقع اساس یک راه حل اطلاع انبوه یکپارچه باشند. سیستم های اعلام حریق صوتی، توانایی پخش فوری زنده یا پیام های ضبط شده در ساختمان ها، محوطه های دانشگاهی و سازمانی و دیگر ساختمان ها را دارد. یک پیغام عمومی یا پیغام های مناسب با ناحیه های مشخص، ساختمان ها، طبقه ها یا اتاق ها می تواند از طریق سیستم اعلام حریق ارائه شود.
یک مزیت این روش این است که مقرون به صرفه است و به ساختمان اجازه استفاده از زیر ساخت و سیستم های امنیت زندگی و آتش نشانی را می دهد. به علاوه، سیستم اعلام حریق، ظرفیت پشتیبانی اضطراری نیازمند کد، برای در حال کار نگه داشتن سیستم را در صوتی که منبع اصلی به خطر افتاده باشد، فراهم می کند. این امر همچنین سطح بالایی از توان زندگی را فراهم می کند که پنل کنترل سیستم اعلام حریق متصل به یک شبکه را حتی اگر یک خطا یا مشکلات دیگری در سیستم رخ دهد، قادر به ادامه کار می سازد.

روش ارتباطی خود را انتخاب کنید
با این که امروزه افراد زیادی یک هشدار متنی را با MNS به اشتراک می گذارند، یک سیستم معمولا شامل چندین حالت برای ارتباط می شود که می تواند شامل هشدار صوتی و/یا تصویری از یک سیستم هشدار، هشدار ایمیل، تماس های تلفنی خودکار (شبیه به تماس 911 معکوس) و صفحه های پیام رسانی تصویری شود. یک MNS همچنین می تواند شامل چیزهایی ساده مانند به روز رسانی پیام رسانی بر روی صفحه های نمایش تلویزیون ها یا LCD در آسانسورها، سالن انتظار یا دیگر دستگاه هایی شود که ساکنان ساختمان اغلب برای فراهم کردن اطلاعات ارزشمند به آن ها تکیه می کنند.
یک بلندگوی با صدای زیاد یا یک آرایه بلندگوی فضای باز، برای ساختمان های بزرگ تر و محوطه ها، می تواند یک آژیر هشدار را به صدا درآورد یا یک پیام زنده یا خودکار را فراهم کند. همچنین می توان از یک MNS برای پیج کردن استفاده کرد. گرچه، یک بند در NFPA 72: National Fire Alarm and Signaling Code وجود دارد که مستلزم آن است که تمام رویدادهای غیر هشداری یا پیج کردن در صورت فعال سازی اعلام حریق یا در زمانی که مورد نیاز فعال سازی Emergency Response Plan MNS هستند، لغو شوند.

 

تصویر: سیم کشی انعطاف پذیر در تکنولوژی هشدار با قابلیت آدرس دهی هزینه نصب و مالکیت را کاهش می دهد.

 

کدها را بشناسید: NFPA 72، فصل 24
NFPA 72، فصل 24 از سیستم های ارتباطی اضطراری را پشتیبانی کرده و اجازه انواع متفاوت هشدارها در طول یک فعالیت MNS یا دیگر رویدادها را می دهد. NFPA 72 نه تنها اجازه پیام رسانی سفارشی محلی را می دهد بلکه به این کار تشویق هم می کند. چون تمام ساختمان ها خاص هستند و وضعیت ها تغییر می کند، داشتن پیام رسانی سفارشی که مطابق با هر کدام از نیازهای ساختمان و نقشه های جداگانه باشد، مزیتی بزرگ است – و به سناریوهای احتمالی که ممکن است رخ بدهد پاسخ می دهد.
NFPA 72، علاوه بر پیام رسانی سفارشی، مستلزم مفهوم بودن پیام های صوتی است. این جای تعجب نیست که اگر ساختمان در حال نصب سیستم های اعلام حریق با قابلیت صدا باشد، انتظار می رود به درستی کار کنند و قادر بودن به فهمیدن مسیرها در صورت وقوع یک حادثه اضطراری باشند. این شرایط لازم جدید در NFPA 72 قطعا توسط تمام افراد در صنعت مورد استقبال قرار خواهد گرفت و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد.
تغییرات اساسی در نسخه 2016 از NFPA 72 وجود داشته است، از جمله:
• تغییرات قابلیت فهم برای هر دوی سیستم های فهرست شده و فهرست نشده سازگار هستند
• MNS ، با افزایش Class “N” جدید برای ارتباطات شبکه ای، اکنون می تواند از تکنولوژی IP برای مطابقت با NFPA 72 در حین بهره بردن از IP pathways استفاده کند.
• اطلاعات در راهنمای جدید Annex G برای استراتژی های ارتباطات اضطراری برای ساختمان ها و محوطه های باز
• فهرست بندی تجهیزات برای استفاده MNS فشرده شده، اکنون مستلزم فهرست شدن سیستم ها با یکی از سه استاندارد زیر است:
– ANSI/UL 864، استانداردی برای واحدهای کنترل و لوازم سیستم های هشدار آتش نشانی
– ANSI/UL 2017، استانداردی برای سیستم ها و دستگاه های علامت دهی همه منظوره
– ANSI/UL 2572، سیستم های اطلاع انبوه

 

 

نگاهی به آینده: NFPA 72
چون تکنولوژی به پیشرفت در سراسر صنعت ادامه می دهد، قدم منطقی بعدی آن است که نیازمندی های اساسی برای بازتاب این تغییرات به روز شود. یک نمونه، افزایش استفاده از تکنولوژی IP است که نیازمند آن است که NFPA 72 بر تغییرات نظارت و آنها را برای استفاده و کاربرد این تکنولوژی اجرا کند. تا به امروز، هم اکنون تغییراتی در جریان است که اینکه چگونه سیستم ها رویدادهای خود را با ایستگاه های نظارتی مخابره می کنند و چگونه این ایستگاه های نظارتی اطلاعات را به اولین پاسخگوها relay می کنند را بهبود می بخشد.
آخرین مهلت برای ارائه ها برای 2019 edition در ژوئن سال 2016 بود – زمانی شگفت انگیز برای دیدن این مطلب که آخرین تکنولوژی ها NFPA و کل صنعت محافظت را به کدام سمت می برند.
پیشرفت های و مزایای کلی MNS یک متمم بزرگ به محیط های ساختمانی هستند که به امنیت بیش از هر چیزی اهمیت می دهند. وقتی مدیران امنیتی ساختمان از مزایای متعددی که MNS ارائه می کند – مانند انعطاف پذیری هر دو ارتباطات روزمره و اضطراری، توانایی یکپارچه کردن صدا، پیام رسانی متنی، صفحه نمایش تصویری و… – آگاه باشند، یک قدم به حفاظت از مردم که بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد نزدیک تر می شوند. شرکت ها و تاسیسات با همپا شدن با تکنولوژی های در حال توسعه و تغییرات اساسی می توانند به تضمین این مطلب که آن ها در حال بیش ترین بهره گیری از این سیستم های نجات دهنده زندگی هستند، کمک کنند.

منبع: www.tycosimplexgrinnell.com

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *