ربات‌ها از لحاظ امنیتی برای دستگاه‌های IoT خطر دارند
بازدید 80
0

رعایت قوانین HSE، ضرورت رشد صنعت نفت

 

صنعت نفت ایران از آنجایی که نقشی کاملا اساسی در سپهر اقتصادی کشور دارد، باید از آن به گونه ای صحیح و جدی محافظت شود. محافظت به آن معنی که سیاست های مدیریتی در راستای بهره وری دقیق و جلوگیری از حوادث و همچنین بهبود ایمنی تنظیم شوند. اکنون که در روزهای گرم تابستان قرار داریم ایمنی و بهداشت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا صنعت نفت کشور و کارکنان زحمت کش این حوزه از حوادث به دور باشند.
این در حالی است که سال 96 با وجود این که با توجه و یاری مسئولین حوادث بسیار کمتری را از سال 95 برای صنعت نفت در بر داشت. با این وجود دیده می شود که سال 96 هم حوادث مخربی در صنعت نفت رخ داده است که از مهم ترین آن‌ها می توان به حادثه آتش سوزی چاه 147 رگ سفید اشاره کرد.
سعید ساویز کارشناس حوزه نفت در خصوص این حادثه گفته بود: اساسی ترین مساله ای که در بروز چنین حوادثی نقش دارد، عدم آگاهی فعالان حوزه نسبت به پیشگیری این حوادث است. اتفاقی که هشتم خرداد ۸۹ در چاه شماره ۲۴ نفت شهر رخ داد و در پی آن چهار تن جان خود را از دست دادند، از همین دست بود، گاز از راه پوش سنگ شکسته راهی سطح شد و از بد حادثه درست از زیر دکل سر در آورد و پس از تماس با یک جرقه، آتشی مهیب که خشک و تر را با هم سوزاند ایجاد شد. این موضوع که حوادثی مشابه در یک منطقه نفتی رخ دهد، خبر از این دارد که قوانین ایمنی در آن منطقه به خوبی رعایت نمی شوند و آموزش های لازم برای مقابله با این حوادث نادیده گرفته می شوند.
این کارشناس انرژی همچنین اظافه کرد: متاسفانه در کشور ما گزارش حوادث به صورت محرمانه نگهداری می‌شود و از آنها برای آموزش دقیق تمام کارکنان استفاده نمی شود. علاوه بر این سیستم تصمیمات را به اشخاص واگذار می‌کند که همین امر به صورت جدی درصد خطا را بالا می برد. از این رو باید به سمتی حرکت کرد که یک نظام مدون، آموزش ها و قوانین ایمنی را بررسی کند و خطاهای انسانی و تجهیزات را تا حدود بالایی کاهش دهد. از حوادث اینچنینی در کشورهای پیشرفته فیلم ساخته شده و در دوره‌‌های ایمنی تدریس می‌‌شود، ولی هیچ وقت اتفاقات اینچنینی در ایران را تدریس نکردند. اگر حادثه نفت شهر برای نیروهای حفاری اطلاع رسانی و تدریس شده بود، آیا ممکن نبود که دانش حادثه نفت شهر باعث شود که حادثه رگ سفید پیش نیاید؟
ساویز همچنین در خاتمه گفت: اهمیت وجود یک سیستم مشخص برای اندازه‌گیری ریسک و حداقل‌سازی حوادث به صورت جدی حس می شود. همچنین بازبینی حوادث این چنینی می‌تواند عاملی برای مقابله با چنین آتش سوزی هایی باشد.
بر این اساس می‌توان دریافت که یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه شود، آموزش‌های HSE برای کارکنان صنعت نفت است. این آموزش‌ها می‌تواند از حوادث بسیاری جلوگیری کند، چراکه اگر انواع حادثه و دلیل آن برای شخص اپراتور مشخص باشد، آن شخص بدون شک علائم را در مرحله اولیه شناسایی کرده و جلوی بروز حادثه را می‌گیرد.
در همین راستا نیز همایش ها و کلاس های سازنده ای در کشور شروع به کار کرده اند که گفته می شود یکی از مهم ترین عوامل کم رنگ شدن حوادث در صنعت نفت همین کلاس ها بوده اند.
با این حال در تابستان هر روز با گرمای بیشتری مواجه می شویم و به باور برخی این مساله می تواند احتمال حوادث را بیشتر کند. بر این اساس باید بیش از پیش به سیاست ها و قوانین HSE اهمیت داد تا صنعت نفت ایران دچار مسائلی از این دست نشود.
منبع: asre-eqtesad.ir

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *