بازدید 252
0

محمد هادی قانع،رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز

توجه به اصول ایمنی ساختمان ها مهم تر از تزئینات ظاهری است

 

 

محمد هادی قانع
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز

با توجه به اینکه یکی از ماموریت های سازمان آتش نشانی پیشگیری از بروزحادثه و رفع ناایمنی های شهری به منظور کاهش خسارت های جانی و مالی است، ایمنی ساختمان ها در سطح شهر بسیار حائز اهمیت است.
آتش سوزی ساختمان های مختلف که هر روزه به تعداد آنها افزوده می شود، همواره ذهن کارشناسان آتش نشانی را به خود مشغول کرده و بخش اعظم فعالیت های مدیران و کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی به بررسی و حل معضلات ومشکلات ایمنی این ساختمان ها و ارائه راهکارهایی برای امداد رسانی بهتر و سریعتر به ساکنان این ساختمان ها در هنگام بروز حوادث آتش سوزی است، تا آسیب های آن کاهش یابد.
محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی شیراز درباره عمده ترین دلایل بروز حریق و حادثه در ساختمان های بلند گفت: “عدم توجه به موارد ایمنی در ساخت و بی اعتنایی به ایمنی در بهره برداری، و بی اطلاعی افراد ساکن در ساختمان های بلند مرتبه نسبت به مسائل ایمنی پیرامون محیط زندگی، از عوامل مهم بروز حادثه در این ساختمان ها است”.
مهندس قانع با اشاره به اهمیت توجه شهروندان به موضوعات ایمنی در محل زندگی گفت: “شهروندان در هنگام خرید مسکن و یا حتی ملک تجاری و اداری در هنگام بهره برداری باید به حفظ و نگهداشت وسایل ایمنی موجود در ساختمان توجه ویژه ای داشته و یا حتی الامکان در صورت نداشتن اطلاعات کافی از یک کارشناس ایمنی مشورت بگیرند و توصیه های لازم را در جهت بالابردن ضریب ایمنی این تصرفات بکار گیرند”.
رئیس سازمان آتش نشانی افزود: ساکنان ساختمان های بلندمرتبه برای حفظ جان و مال خود باید دانش ایمنی خود را افزایش دهند و توجه ویژه ای به ساختارهای فیزیکی ساختمان محل سکونت داشته باشند.
قانع با اشاره به ضعف سیستم های ایمنی در داخل برخی ساختمان ها گفت: درحوادث آتش سوزی در بعضی از ساختمان ها معمولا شهروندان به سرعت حادثه را اطلاع رسانی می کنند و آتش نشانان با تمام توان ماموریت خود را انجام می دهند اما موضوع مهمی که در آتش سوزی این ساختمان ها به چشم می خورد، ضعف امکانات و سیستم های ایمنی و اطفای حریق و بی توجهی کارفرمایان به تجهیز ساختمان ها از امکانات ایمنی و دریافت تائیدیه ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی است، که ممکن است عملیات نجات افراد با تاخیر انجام شود.
البته شایان ذکر است که در مقابل همه این ناایمنی ها ساختمان های بسیاری در سطح شهر مشاهده می شود که اصول ایمنی را به دقت رعایت کرده و احتمال خطر را بسیار کاهش داده اند.
وی افزود: “هر ساختمان با کاربری های مختلف باید دارای امکانات، تمهیدات ایمنی و حفاظت در برابر حوادث و آتش سوزی باشد تا در زمان بروز حادثه، در درجه اول ساکنان و کارکنانی که لزوماً با اصول اولیه ایمنی و آتش نشانی آشنایی دارند از گسترش آن جلوگیری کنند، زیرا بسیاری از حوادث را می توان با آموزش و آگاه سازی در لحظات اولیه تحت کنترل درآورد و خسارت مالی و جانی را کاهش داد.
سیستم های اعلام و اطفاء حریق در ساختمان ها باید آماده به کار و فعال باشند و همه قسمت های ساختمان، پوشش دهی کامل اعلام و اطفاء حریق متناسب را دارا باشد. خاموش کننده های دستی در تمامی طبقات و با توجه به نوع و بار اشتعال هر طبقه، به تعداد کافی وجود داشته باشد ، کلیه متصرفین و نگهبانان نیز آموزش های ایمنی لازم شامل نحوه اطفاء حریق با خاموش کننده دستی و سیستم های اطفائی موجود را دیده باشند تا بتوانند در لحظات ابتدایی حریق اقدام به اطفاء آن نمایند”.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز ادامه داد: “در همه حوادث مربوط به آتش سوزی، سهل انگاری و بی اهمیت نگاشتن مقوله ایمنی به چشم می خورد و باید باور داشته باشیم حوادث، زائیده بی احتیاطی ها هستند. بنابراین می توان با رعایت اصول و توصیه های لازم جلوی بسیاری از حوادث را گرفت.”
وی گفت: ب”ه متولیان ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه توصیه ضروری می شود که در هنگام ساخت، اصول و استانداردهای لازم در جهت دسترسی خودروهای آتش نشانی بویژه خودروهای عملیاتی ویژه رعایت شود تا در هنگام آتش سوزی نقش بسزایی در راستای امدادرسانی برای نیروهای عملیاتی فراهم شود”.

مهندس قانع در پایان از افرادی که قصد خرید ملک مسکونی، تجاری یا اداری دارند خواست، برای حفظ ایمنی خود و خانواده هایشان به ویژگی های همچون داشتن تائیدیه ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی و تجهیزات کافی برای سیستم اطفا حریق در ساختمان ها توجه کافی داشته باشند و بدانند که توجه به اصول ایمنی ساختمان ها مهم تر از تزئینات ظاهری است.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری شیراز

 

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *