بازدید 89
0

روندهای تکنولوژی های امنیتی در سال 2018

 

روندهای تکنولوژی های امنیتی در سال 2018

با پشت سر گذاشتن سال 2017 و فرارسیدن سال 2018، تمامی نگاه ها به سوی گمانه زنی ها بر سر تکنولوژی های سرآمد در سال 2018 خواهد بود. علیرغم اهمیت پیشبینی تکنولوژی های برتر سال 2018 در یک برنامه ریزی موفق، ارزیابی تکنولوژی های سال گذشته و روندهای نوظهوری که قابل/ غیرقابل پیش بینی بوده اند نیز از اهمیتی بالایی برخوردار است.


امنیت سایبری، مسئله ای دیرپا

امنیت سایبری را از جهات مختلفی نمی توان به عنوان یک روند تلقی کرد: در حال حاضر این موضوع به مسئله ی مکرری برای متخصصین امنیتی تبدیل شده است. مجرمین سایبری پیچیده تر و مجهزتر از هر زمان دیگری شده و پیوسته به دنبال یافتن و بکارگیری نقاط آسیب پذیر موجود در تکنولوژی های مختلف در بخش های مختلف تمامی صنایع هستند.

بالارفتن تصاعدی تعداد دستگاه هایی که به شبکه های اینترنت – تکنولوژی آشنای جدید، اینترنت اشیاء (IoT) – متصل می شوند به معنای ایجاد میلیاردها نقطه دسترسی جدید به شبکه است؛ برای مجرمین سایبری هر یک از این نقاط به عنوان یک فرصت ارزشمند تلقی می شوند. در طول سال 2017، بسیاری از مسائل امنیت سایبری و شیوه ی مقابله با این نوع تهدیدات مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما با ورود به سال جدید 2018 تمامی سازمان ها و ارگان ها باید هوشیار بوده و فرآیندهای در حال پیشرفتی را اتخاذ کنند تا بدین شکل بتوانند متضمن بالاترین سطوح امنیت سایبری برای خود باشند.

 

 

تولد دوباره ی آنالیتیک های ویدئویی

در طول سال 2017 شاهد استفاده ی مضاعف و پیچیده تر شدن آنالتیک های ویدئویی بوده ایم. در گذشته، دوربین های تحت شبکه به صورت اخص روی کاربری های امنیتی متمرکز بوده اند، اما امروزه تجزیه و تحلیل داده های تصویری ضبط شده توسط دوربین های تحت شبکه مدرن از طیف گسترده ای از کاربردها پشتیبانی می کند.

فرقی نمی کند که قابلیت تجزیه تحلیل داده های ویدئویی ضبط شده توسط دوربین های تحت شبکه در کدام یک از بخش های ذیل بکار گرفته شود، این قابلیت همه ی بخش ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد: بهینه سازی امور فروشگاهی خرده فروشی ها و ارتقاء تجربه ی مشتریان، در برنامه ریزی شهرهای هوشمند و به عنوان عاملی در جهت بیزینس های پایدار و یا حتی در حفاظت از کرگدن های در خطر انقراض آفریقای جنوبی.

علاوه بر این با استفاده از سنسورهای غیرتصویری جدید، دید دستگاه ها چندبعدی شده و منبعی غنی از داده ها (به همراه آنالیتیک های مناسب) در اختیار افراد قرار می گیرد؛ این داده ها به افراد کمک میکنند تا ارزیابی سریعتر و دقیقتری از شرایط به دست آورده و بدین شکل با سرعت بیشتری عمل کنند، اقدام مناسب را انجام داده و تعداد آلارم های خطا را به حداقل برسانند.

رشد شهر هوشمند

کنگره ی جهانی و نمایشگاه شهر هوشمند اخیر که در شهر بارسلونا برگزار شده بود، نمود گویایی از علاقه مندی رو به افزایش استفاده از دستگاه های متصل به یکدیگر و داده ها درجهت ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی، ایمنی و امنیت افراد در فضاهای شهری بوده است.

میزان بازدید کلی از این نمایشگاه به شکل قابل توجهی افزایش یافته و وسعت عملکردهای سازمانی معرفی شده قابل توجه بوده است. علیرغم آنکه به نظر میرسد آگاهی کاملی نسبت به چگونگی تعریف شهرهای هوشمند وجود ندارد، تعداد شهرهایی که قابلیت های هوشمند شهر خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند، نشانگر آن بوده است که چگونه استفاده کارآمد از دستگاه های هوشمند و داده های ایجاد شده توسط آنها به بخش مهمی از شهرت جهانی و بازاریابی یک شهر تبدیل شده اند.

با این حال، به نظر میرسد که هنوز هم بسیاری از عملیات های صورت گرفته در این شهرها در سیلوهای مجزایی به ایفای نقش می پردازند. تنها زمانی که این داده ها به صورت یکپارچه در تمامی بخش ها و عملیات ها به اشتراک گذاشته شوند، ارزش ها و مزیت های واقعی آنها برای شهروندان روشن خواهد شد.

 خدمات ابری امنیت

در طول سال گذشته، حرکت عظیمی به سوی خدمات ابری امنیت، هاستینگ دورادور و بازبینی ویدئوهای ارسال شده از فضاهای پیرامونی مشتریان به وقوع پیوسته است و این راهکار توسط متخصصین حرفه ای یک بخش مدیریت شده اند.

چنین مدل هایی باعث از بین رفتن حجم قابل توجهی از بار مدیریتی شده و با این کار علاوه بر خالی نمودن منابع، باعث سطح بالاتری از سرویس ها، مدریت بهتر دستگاه ها و امنیت سایبری قدرتمندتری می شوند. اما علیرغم رشد بکارگیری این سرویس در بازارهای سال 2017، رشد واقعی آنها هنوز در راه است و باید در انتظار آن بود.

 

پتانسیل برای یادگیری عمیق

در تمامی بخش ها، یکی از موضوعات داغ تکنولوژی در سال 2017 بحث هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی بوده است.

یکی از حوزه های مرتبطی که در بخش امنیت شاهد بررسی و کندوکاو اولیه در آن بوده ایم و پتانسیل بالایی را از خود نشان میدهد، یادگیری عمیق است. در حال حاضر این تکنولوژی که در رابطه ی نزدیکی با رشد آنالیتیک هاست، حجم زیادی از داده ها ی مضاعف را تولید می کند. در سطحی به نسبت ابتدایی، قابلیت های یادگیری عمیق باعث بهبود تشخیص حرکت ویدئویی، تشخیص چهره، دنباله روی افراد و تقلیل آلارم های خطا خواهد شد.

این تکنولوژی به طراحی سیستم، پیکربندی، بهینه سازی و مدیریت دستگاه کمک می کند. فراتر از آن و با پیشرفت و توسعه قابلیت های آن، این تکنولوژی فرصت چشمگیری را برای آنالیتیک های پیشبینی کننده فراهم می کند و به جلوگیری از رخدادها می انجامد: این رخدادها شامل وقایع تروریستی، تصادفات، مسائل ترافیکی و سرقت های فروشگاهی می شود.

با این حال، این تکنولوژی در نخستین روزهای حضور خود به سر می برد. در حال حاضر، پیشرفت و توسعه تکنولوژی بسیار سریع و غیرقابل پیش بینی بوده و تقاضا برای قدرت پردازش بسیار زیاد است، اما برای یادگیری عمیق که خود در نهایت منتهی به سیستم های مستقل می گردد، پتاسیل بسیار بالایی وجود دارد.

به سوی سال 2018 …

روندهایی همچون آنچه تا به اینجا مورد بررسی قرار گرفته اند، با پایان یک سال و آغاز سال دیگر به سادگی شروع و متوقف نمی شوند. بسیاری از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته اند به قطع تاثیر خود را در سال 2018 خواهند گذاشت. اما بدون شک روندها و مسائل جدیدی همچون محاسبات اج-محور، ارائه راهنمایی مجازی به کاربری های بلاک چین ها بسیار فراتر از رمزنگاری در طول سال پیش رو به وقوع خواهد پیوست.

با بکارگیری GDPR، حریم شخصی داده ها تبدیل به چیزی خواهد شد که تمامی سازمان ها و نهادها باید به رسیدگی به آنها بپردازند.

 

تهيه و تنظيم: سارا کریمی –  مدیر دانش شرکت ديدارك

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ایران آلارم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *